Παρασκευή 16 Αυγούστου 2013

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
Αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων
«Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές
Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων»
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ (ΓΕ.Λ.)
Άρθρο 1
Έννοια και Σκοποί του Γενικού Λυκείου
1. Το «Γενικό Λύκειο» αποτελεί εκπαιδευτική μονάδα δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης παροχής γενικής παιδείας και βαθμιαίας εμβάθυνσης και
εξειδίκευσης στα επιμέρους γνωστικά αντικείμενα.
2. Σκοποί του Γενικού Λυκείου είναι ιδίως :
α) Η παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει
στην ισόρροπη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη
όλων των μαθητών,
β) Η προαγωγή της κριτικής σκέψης, της πρωτοβουλίας, της
δημιουργικότητας και των ικανοτήτων των μαθητών.
γ) Η καλλιέργεια της εθνικής, θρησκευτικής και πολιτισμικής μας
κληρονομιάς αλλά και η προετοιμασία των νέων για την κοινωνία των
ευρωπαίων πολιτών,
δ) Ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της διαφορετικότητας
και της πολιτισμικής ετερότητας στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας,
ε) Η ενδυνάμωση των αξιών της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της
συλλογικότητας και της αλληλεγγύης και η διαμόρφωση συνείδησης ενεργού
πολίτη,2
στ) Η διασφάλιση της ισορροπίας στη σχολική ζωή ούτως ώστε οι
μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο
χρόνο, τη δημιουργία και τη συμμετοχή,
η) Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης
προβλημάτων,
θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση
και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και
ι) Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των
μαθητών στην αγορά εργασίας.
Άρθρο 2
Διάρθρωση Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων
1. Η Α΄ Τάξη Γενικού Λυκείου αποτελεί τάξη αποκλειστικά γενικής
παιδείας, στην οποία εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων τριάντα πέντε (35)
συνολικά ωρών εβδομαδιαίως. Ειδικότερα, εφαρμόζεται εκπαιδευτικό
πρόγραμμα τριάντα τριών (33) ωρών εβδομαδιαίως, με εννέα (9) μαθήματα,
που είναι κοινό για όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικό πρόγραμμα δύο (2)
ωρών εβδομαδιαίως που αποτελείται από ένα (1) μάθημα επιλογής το οποίο
επιλέγεται μεταξύ τριών μαθημάτων.
Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και
γενικής παιδείας είναι τα εξής :
α) Ελληνική Γλώσσα, εννέα (9) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα
αντικείμενα – κλάδους την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τη Νέα
Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Μαθηματικά, πέντε (5) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα –
κλάδους την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία,
γ) Φυσικές Επιστήμες, έξι (6) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα –
κλάδους τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία,
δ) Θρησκευτικά, δύο (2) ωρών,
ε) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
στ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών, (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα
Γαλλικά ή Γερμανικά)3
ζ) Φυσική Αγωγή, δύο (2) ωρών,
η) Πολιτική Παιδεία, τριών (3) ωρών, με διδακτέα αντικείμενα-κλάδους
Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία και
θ) Ερευνητική Εργασία (συνθετική εργασία ή project), δύο (2) ωρών.
Τα μαθήματα επιλογής του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι τα
εξής :
α) Εφαρμογές Πληροφορικής, δύο (2) ωρών,
β) Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, δύο (2) ωρών και
γ) Έκφραση-Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, δύο (2) ωρών.
2. Στη Β΄ Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων
που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας τριάντα (30) συνολικά
διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων
Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά
διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως έκαστη ομάδα, όπου οι μαθητές καλούνται να
επιλέξουν.
Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και
γενικής παιδείας είναι τα εξής :
α) Ελληνική Γλώσσα, έξι (6) διδακτικών ωρών, με διακριτά διδακτέα
αντικείμενα – κλάδους την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τη Νέα
Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία,
β) Μαθηματικά, πέντε (5) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα –
κλάδους την Άλγεβρα και τη Γεωμετρία,
γ) Φυσικές Επιστήμες, έξι (6) ωρών, με διακριτά διδακτέα αντικείμενα –
κλάδους τη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία,
δ) Θρησκευτικά, δύο (2) ωρών,
ε) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
στ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών, (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα
Γαλλικά ή Γερμανικά)
ζ) Φυσική Αγωγή, μιας (1) ώρας,4
η) Πολιτική Παιδεία, τριών (3) ωρών, με διδακτέα αντικείμενα-κλάδους
Οικονομία, Πολιτικοί Θεσμοί & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία και
θ) Ερευνητική Εργασία (συνθετική εργασία ή project), δύο (2) ωρών,
ι) Φιλοσοφία, δύο (2) ωρών.
Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών
Σπουδών είναι :
α)Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, τριών (3) ωρών και
β)Λατινικά, δύο (2) ωρών.
Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών
Σπουδών είναι :
α)Φυσική, τριών (3) ωρών και
β)Μαθηματικά, δύο (2) ωρών.
3. Στη Γ΄ Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων
τριάντα δύο (32) ωρών, που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας δώδεκα
(12) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και τρεις (3) Ομάδες
Μαθημάτων Προσανατολισμού, των Ανθρωπιστικών, των Θετικών και των
Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών, είκοσι (20) συνολικά
διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως έκαστη ομάδα, όπου οι μαθητές καλούνται να
επιλέξουν.
Τα μαθήματα του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και
γενικής παιδείας είναι τα εξής :
α) Νέα Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, έξι (6) διδακτικών ωρών, με
διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους τη Νέα Ελληνική Γλώσσα και
Λογοτεχνία,
β) Θρησκευτικά, μιας (1) ώρα,
γ) Ιστορία, δύο (2) ωρών,
δ) Ξένη Γλώσσα, δύο (2) ωρών (Αγγλικά ή δεύτερη ξένη γλώσσα
Γαλλικά ή Γερμανικά) και
ε) Φυσική Αγωγή, μιας (1) ώρας.5
Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών
Σπουδών είναι :
α)Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, έντεκα (11) ωρών,
β)Λατινικά, τριών (3) ωρών
γ) Ιστορία, έξι (6) ωρών.
Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Θετικών
Σπουδών είναι :
α)Φυσική, έξι (6) ωρών,
β)Μαθηματικά, οκτώ (8) ωρών, ή Βιολογία οκτώ (8) ωρών (για τις
Επιστήμες Υγείας)
γ) Χημεία, έξι (6) ωρών
Τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού των Οικονομικών-
Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών είναι :
α)Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής, οκτώ (8) ωρών,
β) Οικονομία & Διοίκηση , έξι (6) ωρών , όσοι επιλέγουν Παιδαγωγικά
Τμήματα Αρχές Φυσικών Επιστημών έξι (6) ωρών
γ) Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών έξι (6) ωρών, όσοι
επιλέγουν Παιδαγωγικά Τμήματα Ιστορία έξι (6) ωρών
Άρθρο 3
Αξιολόγηση, Προαγωγή και Απόλυση Μαθητών
1. Η αξιολόγηση στα μαθήματα και των τριών τάξεων επικεντρώνεται
στην ουσιώδη κατανόηση των κεντρικών θεμάτων και θεμελιωδών εννοιών
και ταυτόχρονα στην κατάκτηση ανώτερων γνωστικών ικανοτήτων και
δεξιοτήτων, όπως η κριτική και συνθετική σκέψη, η αξιολόγηση, η
επιχειρηματολογία, η επίλυση προβλημάτων και η πρωτοτυπία.
2. Η αξιολόγηση βασίζεται ιδίως :
α) στον προσδιορισμό της ανά μάθημα εξεταστέας ύλης με βάση τις
θεματικές ενότητες,6
β) στην ικανότητα διασύνδεσης ουσιωδών γνώσεων που προέρχονται
από ευρύτερα τμήματα της ύλης του μαθήματος,
γ) στην κατανόηση των βασικών εννοιών ή, ανάλογα με το γνωστικό
αντικείμενο, γεγονότων, διαδικασιών ή διεργασιών του κάθε γνωστικού πεδίου
και
δ) στη δυνατότητα κριτικής αξιολόγησης και ανάπτυξης λογικών
επιχειρημάτων και τεκμηρίωσης για θέματα συναφή με την ύλη.
3. Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στην Α΄ τάξη του Γενικού
Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα
μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής
Αγωγής, με κοινά θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου, που
ορίζονται ως εξής: αα) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση, από τράπεζα
θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και ββ) κατά ποσοστό 50%, από τον
διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο
διδάσκοντα.
Ο γενικός βαθμός της Α’ Τάξης προκύπτει από τον μέσο όρο της
προφορικής ή και της γραπτής, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, επίδοσης
του μαθητή σε κάθε μάθημα. Απαραίτητη προϋπόθεση για την προαγωγή του
μαθητή αποτελεί η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή ανώτερου του δέκα (10).
4. Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στη Β΄ τάξη του Γενικού
Λυκείου διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα
μαθήματα εκτός της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής με κοινά
θέματα για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου, που ορίζονται ως εξής: αα)
κατά ποσοστό 50% με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης
δυσκολίας, και ββ) κατά ποσοστό 50%, από τον διδάσκοντα ή τους
διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα.
Ο γενικός βαθμός της Β’ Τάξης προκύπτει από τον μέσο όρο της
προφορικής ή και της γραπτής, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, επίδοσης
του μαθητή σε κάθε μάθημα. Απαραίτητη προϋπόθεση για την προαγωγή του
μαθητή αποτελεί η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή ανώτερου του δέκα (10).7
5. Οι γραπτές απολυτήριες εξετάσεις στη Γ΄ τάξη του Γενικού Λυκείου
διεξάγονται ενδοσχολικά και περιλαμβάνουν τα μαθήματα της Νέας Ελληνικής
Γλώσσας και Λογοτεχνίας, των Θρησκευτικών, της Ιστορίας, της Ξένης
Γλώσσας και τρία (3) από τα μαθήματα της επιλεχθείσας Ομάδας
Προσανατολισμού, σε θέματα που είναι κοινά για όλα τα τμήματα του ίδιου
σχολείου και ορίζονται ως εξής: αα) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση από
τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και ββ) κατά ποσοστό 50%, από
τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο
διδάσκοντα.
Ο γενικός βαθμός της Γ’ Τάξης προκύπτει από τον μέσο όρο της
προφορικής ή και της γραπτής, εφόσον αυτό εξετάζεται γραπτώς, επίδοσης
του μαθητή σε κάθε μάθημα.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την απόλυση του μαθητή αποτελεί η
επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή ανώτερου του δέκα (10), καθώς και η
επίτευξη μέσου όρου προφορικής και γραπτής βαθμολογίας ίσου ή ανώτερου
του δέκα (10) στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών,
ανεξαρτήτως του μέσου όρου της βαθμολογίας αυτού.
Ο βαθμός του απολυτηρίου Γενικού Λυκείου προκύπτει από το μέσο
όρο της γενικής βαθμολογίας των γραπτώς εξεταζομένων μαθημάτων και της
προφορικής βαθμολογίας της Φυσικής Αγωγής του μαθητή.
Άρθρο 4
Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
1. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
διεξάγονται, μετά την απόλυση του μαθητή από το Λύκειο, σε πανελλαδικό
επίπεδο με θέματα που προκύπτουν: α) κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση από
τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) κατά ποσοστό 50%, από
κεντρική επιτροπή εξετάσεων. Οι εξετάσεις για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια
εκπαίδευση μπορούν να επαναλαμβάνονται κατά το ίδιο σχολικό έτος, με
απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, κατόπιν ειδικά
αιτιολογημένης γνώμης του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων.8
2. Οι μαθητές της Γ’ Τάξης του Γενικού Λυκείου με την έναρξη του
σχολικού έτους και όχι αργότερα της 20ης Σεπτεμβρίου επιβεβαιώνουν
οριστικά την Αρχική Δήλωση Ομάδας Μαθημάτων Προσανατολισμού, που
έχουν υποβάλει στη σχολική τους μονάδα προ της λήξης του προηγούμενου
διδακτικού έτους.
Έκαστος μαθητής επιλέγει μία (1) Ομάδα Μαθημάτων
Προσανατολισμού υποχρεωτικά που αντιστοιχεί σε συγκεκριμένα
Επιστημονικά Πεδία Σχολών και Τμημάτων Ανώτερης και Ανώτατης
Εκπαίδευσης στις οποίες επιθυμούν την εισαγωγή τους.
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων ορίζεται και
τροποποιείται ο αριθμός, η ονομασία των επιστημονικών πεδίων, καθώς και η
ένταξη των Σχολών, των Τμημάτων και των Εισαγωγικών Κατευθύνσεων σε
αυτά όχι αργότερα της 30ης Μαΐου εκάστου διδακτικού έτους και ισχύουν για
το επόμενο διδακτικό έτος..
Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία
εκδίδεται το αργότερο την 15η Μαρτίου εκάστου έτους, καθορίζονται ο αριθμός
των εισακτέων και τα ειδικά μαθήματα ανά Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική
Κατεύθυνση, καθώς και ο συντελεστής βαρύτητας κάθε μαθήματος ανά
Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση του τρέχοντος έτους.
Ο καθορισμός του συντελεστή βαρύτητας σε ένα (1) μάθημα ανά
Σχολή, Τμήμα ή Εισαγωγική Κατεύθυνση πραγματοποιείται μετά από
πρόταση της γενικής συνέλευσης του αρμόδιου Τμήματος προς τον Υπουργό
Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία περιέρχεται σε αυτόν έως την 1η
Μαρτίου εκάστου έτους.
3. Για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση τα πανελλαδικώς
τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού
και Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης είναι τα εξής :
α) Ε.Π.Ε. – Ανθρωπιστικές Σπουδές, Νομικές :
I. Νεοελληνική Γλώσσα,
II. Αρχαία,
III. Ιστορία και
IV. Λατινικά9
β) Ε.Π.Ε. - Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες
I. Νεοελληνική Γλώσσα,
II. Μαθηματικά,
III. Φυσική και
IV. Χημεία
γ) Ε.Π.Ε - Επιστήμες Υγείας
I. Νεοελληνική Γλώσσα
II. Φυσική
III. Χημεία και
IV. Βιολογία
δ) Ε.Π.Ε - Επιστήμες Οικονομίας, Διοίκησης και Πολιτικές
Επιστήμες :
I. Νεοελληνική Γλώσσα,
II. Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής,
III. Οικονομία & Διοίκηση
IV. Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών
ε) Ε.Π.Ε. – Παιδαγωγικών Τμημάτων :
I. Νεοελληνική Γλώσσα,
II. Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής,
III. Ιστορία και
IV. Αρχές Φυσικών Επιστημών
4. Για τον υπολογισμό του Βαθμού Πρόσβασης στην Τριτοβάθμια
Εκπαίδευση προσμετρείται και ο «Βαθμός Προαγωγής και Απόλυσης»
(Β.Π.Α).
Ο γενικός βαθμός προαγωγής της Α’ τάξης Γενικού Λυκείου
πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,5, της Β’ τάξης Γενικού Λυκείου
πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,7 και ο γενικός βαθμός απόλυσης της 10
Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,9 αθροίζονται
και διαιρούνται δια τρία. Το εν λόγω πηλίκο αποτελεί τον Β.Π.Α.
Όταν ο Β.Π.Α. είναι μεγαλύτερος του μέσου όρου της βαθμολογίας
των τεσσάρων (4) πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, τότε ο Μ.Ο. των
μαθημάτων πολλαπλασιάζεται με συντελεστές 0,5 και 0,7 και 0,9 και τα
γινόμενα αυτών αθροίζονται και διαιρούνται δια του τρία. Το εν λόγω πηλίκο
λογίζεται ως πέμπτος βαθμός για την εισαγωγή του μαθητή στην Τριτοβάθμια
Εκπαίδευση.
Όταν ο Β.Π.Α. είναι μικρότερος του μέσου όρου της βαθμολογίας
των τεσσάρων (4) πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, τότε ο γενικός
βαθμός προαγωγής της Α’ τάξης Γενικού Λυκείου προσαυξανόμενος κατά μία
μονάδα και πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,5, ο γενικός βαθμός
προαγωγής της Β’ τάξης Γενικού Λυκείου προσαυξανόμενος κατά μία μονάδα
και πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,7 και ο γενικός βαθμός απόλυσης
της Γ’ τάξης Γενικού Λυκείου προσαυξανόμενος κατά μία μονάδα και
πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,9 αθροίζονται και διαιρούνται δια του
τρία. Το εν λόγω πηλίκο λογίζεται ως πέμπτος βαθμός για την εισαγωγή του
μαθητή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου